PRPcentrifuge_edited.jpg

Platelet Rich Plasma

WAT IS PRP?

PRP therapie of Platelet-rich plasma therapie gebruikt een concentratie van de eigen bloedplaatjes om de genezing van pezen, ligamenten of kraakbeen te versnellen.

Ons bloed bestaat voor 55% uit een vloeibaar, waterig gedeelte (Plasma) en  voor 45% uit de bloedcellen. De bloedcellen zijn hoofdzakelijk rode bloedcellen (erythrocyten), aangevuld met witte bloedcellen (leucocyten) en bloedplaatjes (thrombocyten). In de waterige substantie (plasma) bevinden zich onder andere mineralen, koolhydraten, vitaminen, vetten, hormonen en meer dan honderd verschillende eiwitten.

1.-Samenstelling-bloed-767x1024.png

De bloedplaatjes zijn best gekend voor hun functie in de bloedstolling, maar ze bevatten ook een grote hoeveelheid eiwitten (groeifactoren) die een belangrijke rol spelen in de genezing van weefsels.

2.-PRP-fractie-768x768.jpg

Het exact werkingsmechanisme is niet perfect gekend. Laboratorium studies hebben wel aangetoond dat de verhoogde concentratie van groeifactoren in PRP het genezingsproces kunnen versnellen.

HOE GAAT DIT IN ZIJN WERK?

Na een bloedafname wordt via een centrifuge het plasma (met de bloedplaatjes) gescheiden van de andere bloedcellen (witte en rode bloedcellen). De concentratie van bloedplaatjes wordt verhoogd door dit proces van centrifugatie. De overblijvende fractie van plasma met verhoogde concentratie bloedplaatjes (PRP) wordt dan ingespoten in het gewricht. De bereidingswijze van het product is misschien wat complex, maar de inspuiting in het gewricht is een “klassieke prik”. Deze prik is dus niet pijnlijker dan een inspuiting met een ander product.

WAT ZIJN DE INDICATIES?

• Chronische peesletsels: tenniselleboog, golferselleboog, achillespees ontsteking, patellapees ontsteking (jumper’s knee), ...

• Acute ligament letsels of spierscheuren: bij competitieve atleten kan dit gebruikt worden, in de hoop het herstel proces te verbeteren. Dit kan overwogen worden bij hamstringblessures, ligamentaire knieletsels, …. Deze therapie krijgt vooral veel aandacht door professionele atleten ( bv. Rafaël Nadal, Tiger Woods).

• Artrose van verschillende gewrichten waaronder knie, schouder en hand en vingergewrichten: gunstige effecten op pijn en zwelling worden opgemerkt na inspuiting van PRP in een gewricht met slijtage of kraakbeenletsel

• Ondersteunend tijdens een ingreep. Er is momenteel weinig wetenschappelijke evidentie om systematisch PRP te gebruiken tijdens een rotator cuff operatie of voorste kruisband herstel om de genezing te bespoedigen.

3.-bloedafname.png
4.-centrigue.png
5_edited.jpg

• Wat kan ik verwachten na een infiltratie met PRP?

Vooreerst zal u op de plaats waar bloed genomen is de punctieplaats een pleister hebben. Deze plaats zal zoals bij een klassieke bloedafname wat gevoelig zijn met nadien soms een lokale blauwe plek. Deze afnameplaats is klassiek ter hoogte van de elleboogplooi of handrug.

De infiltratie met PRP lokaal is niet pijnlijker dan een gewone infiltratie ter hoogte van de het gewricht of pees (vb. cortisone of hyaluronzuur).

Indien de punctieplaats pijnlijk is kan u gebruik maken van lokale ijsapplicatie en Paracetmol (of Dafalgan). Deze pijn is meestal van voorbijgaande aard en kan soms tot 48 uur aanhouden.​

Gezien het een lichaamseigen product is, zijn complicaties zeer zeldzaam.

Theoretische complicaties kunnen zijn lokale allergische reactie, infectie of bloeding. Neem zo snel mogelijk contact op indien u zou vermoeden dat dit zich voordoet bij u.

• Waarom neem ik best geen onstekingsremmers nadien?

U neemt best geen ontstekingsremmers in de eerste 4 weken na inspuiting. Deze ontstekingsremmers (Brufen, Apranax, Diclofenac, Voltaren, Mobic, …) gaan het natuurlijk genezingsproces van de bloedplaatjes tegenwerken. Bij pijn kunt u best Paracetamol (of Dafalgan) gebruiken en ijs op de pijnlijke plaats aanbrengen.

• Wat kost een PRP behandeling?

PRP is een behandeling die niet terugbetaald is door de mutualiteit. De prijs ligt tussen de 100 euro en 150 euro voor een kit.

• Ik voel geen beterschap?

Het effect van een PRP inspuiting is niet direct. Vaak komt er maar verlichting van pijn na 6 tot 12 weken.

• Hoeveel spuiten mag ik krijgen?

Er is geen maximale dosis. Meestal wordt 1 injectie gegeven. Bij positief resultaat kan dit herhaald worden.

• Mag ik sporten na een inspuiting?

We adviseren om de eerste 48 uur geen intensieve fysieke belasting te doen. Opstart van sportactiviteiten is afhankelijk van het onderliggend letsel. Bespreek dit met uw arts.

VIDEO ANIMATIE