Ontwerp%20zonder%20titel%20(6)_edited.jp

Duimartrose

WAT ZIJN DE KLACHTEN BIJ ARTROSE VAN DE DUIMBASIS?

Artrose van de duimbasis of rhizartrose is het ontstaan van slijtage ter hoogte van de gewricht dat de verbinding maakt tussen de handwortelbeentjes (carpalen) en het middenhandsbeen (metacarpaal) van de duim. Dit gewrichtje is een zadelgewricht dat instaat voor de zeer uitgebreide beweeglijkheid van de duim.

Deze artrose komt geleidelijk en is frequent bij patiënten die veel handwerk verrichten of zware handarbeid verricht hebben in het verleden.

De pijn ontstaat ten gevolge van een toegenomen druk op de beenderen, aangezien de kraakbeenlaag, die normaal als schokdemper fungeert, geleidelijk aan verdwijnt. De pijn situeert zich voornamelijk ter hoogte van de basis van de duim. Deze pijn neemt toe bij kracht zetten op de duim, bijvoorbeeld bij het opendraaien van een fles of pot.

rhizartrose.jpg

De diagnose start bij een goede bevraging van de klachten en een volledig klinisch onderzoek. Er bestaat lokale drukpijn en/of zwelling ter hoogte van de basis van de duim. Duidelijk verminderde kracht en pijn bij mobilisaties zijn aanvullende argumenten.

Een radiografie van de hand en duim bevestigt de afwezigheid van kraakbeen ter hoogte van het zadelgewricht van de duim. Bij twijfel kunnen aanvullende beeldvorming noodzakelijk zijn.

rhizartroseRX.jpg

Ontstekingsremmers gecombineerd met frequent ijs behandeling kunnen de pijnklachten onderdrukken en de ontsteking laten verdwijnen. Bij langbestaande klachten en vergevorderde artrose zal dit echter onvoldoende zijn.

• Immobilisatie met brace of duimgips

Bracing of eventueel duimgips kan de klachten onderdrukken door de beweeglijkheid van het zadelgewricht van de duim stil te leggen. Indien het werk met een duimbrace kan voortgezet worden, kan dit een goede tijdelijke oplossing zijn.

Indien de radiografie geen bot op bot artrose aantoont, kan een inspuiting met cortisone de zwelling en pijn in het gewricht doen afnemen en kunnen de klachten verminderen/verdwijnen. Deze infiltratie kan eventueel herhaald worden. Gezien dit gewricht zeer klein is, vindt deze inspuiting quasi altijd plaats onder beeldversterker.
Indien cortisone tegenaangewezen is kan gebruik worden gemaakt van hyaluronzuur.

De definitieve behandeling voor een artrose van het zadelgewricht van de duim (of rhizartrose) bestaat uit het plaatsen van een duimprothese, waarbij er een pannetje wordt geplaatst in het trapezium polsbeentje en een steeltje ter hoogte van het middenhandsbeen van de duim. Hierdoor wordt het versleten zadelgewricht van de duim vervangen door een kogelgewricht via deze prothese.

TouchDuimprothese_edited.jpg
DuimprotheseRX.jpg

• Wat kan ik verwachten na het plaatsen van een duimprothese?

Bij het plaatsen van een duimprothese wordt een incisie gemaakt aan de basis van de duim over het verloop van de zadelgewricht. De operatie gebeurt onder algemene verdoving, waarbij u kortstondig in een lichte slaap wordt gebracht en direct na de ingreep wakker gemaakt door de anesthesist. Postoperatief wordt er een verband aangebracht gedurende vier weken. Deze gips wordt na twee weken vervangen door een brace en de draadjes worden verwijderd. De wonde dient twee weken droog gehouden te worden. U mag uw hand volledig gebruiken voor dagdagelijkse zaken zolang de wonde droog en proper kan blijven. Gewichten dragen is de eerste drie maanden niet aangewezen. Klassiek wordt er postoperatief geen kinesitherapie voorgeschreven.

De beweeglijkheid wordt na het verwijderen van de gips vrij vlot herwonnen door het uitvoeren van dagdagelijkse activiteiten. De kracht zal over het verloop van maanden terugkeren.

• Wanneer kan ik werken / autorijden?

Normaal gesproken kan het werk hervat worden na een drietal maanden.

Autorijden kan zodra de gips verwijderd is, aangezien rijden met een gips niet wordt verzekerd.

Een specifiek probleem bij deze ingreep is het risico op ontwrichting van de prothese. Dit betekent dat het bolletje uit de pan klikt. Wanneer dit optreedt dient de prothese onder lokale verdoving opnieuw op zijn plaats gezet te worden. Zeldzaam treedt er een blijvende instabiliteit is, wat een nieuwe chirurgische ingreep vraagt waarbij de prothese wordt verwijderd en het trapezium handwortelbeentje wordt verwijderd. Het betreft hier de chirurgische oplossing die in Nederland de eerste keuze heeft bij duimartrose, gezien de duimprothese niet terugbetaald is in Nederland.

Een knellende gips kan ook klachten veroorzaken. Bij toename van pijn en/of tintelingen ter hoogte van de hand en vingers kan het raadzaam zijn de gips open te knippen en te lossen, gezien dit symptomen zijn van een knellende gips.

Bij toegenomen wonddrainage, zwelling/roodheid van de hand gepaard met pijn of koorts > 38,5°C zijn redenen om vroeger een consultatie aan te vragen of u aan te bieden op de spoedopname. Een duidelijke klik met gevoel van ontwrichting is daarnaast ook een reden om via de spoedopname langs te komen.

VIDEO ANIMATIE

Voorblad_Duimprothese.jpg