AC arthrose Armstrong 20142_edited.jpg

AC artrose

WAT IS AC ARTROSE?

Het AC gewricht is het gewricht tussen schouderdak (acromion) en het sleutelbeen (clavicula). De gewrichtsuiteinden zijn bedekt met kraakbeen en ertussen bevindt zich een soort meniscus (kraakbeen schijfje).

Beide beenderige uitsteeksels zijn sterk met elkaar verbonden door een stevig kapsel (acromio-claviculaire ligamenten).

Bij verouderen kan een slijtage ontstaan van het gewricht. Het kraakbeen slijt af, de botuiteinden gaan tegen elkaar wrijven en geven uiteindelijk pijnklachten. Vaak gaat dit gepaard met het ontstaan van papegaaienbekken (osteofyten) aan de onderzijde van het gewricht. Deze papegaaienbekken gaan duwen op de onderliggende schouderpees en op die manier een soort inklemming veroorzaken.

2.-acromioclavicular-joint-osteoarthritis-300x280.png
1.-AC-joint-300x285.jpg

De diagnose is in eerste instantie een klinische diagnose waarbij er pijngewaarwording is aan ter hoogte van de bovenzijde van de schouder. De arts kan dan vaak de plaats aanduiden en er kan een sterke pijn worden uitgelokt bij drukken op het gewrichtje. Ook specifieke klinische testen kunnen pijnlijk zijn.

Afhankelijk van de ernst en klinische duidelijkheid kan aanvullend een radiografie met echografie of scan genomen worden om de diagnose te bevestigen. Een radiografie toont de graad van slijtage en de grootte van de papegaaienbekken.

Als het klinische beeld onduidelijk is of bemoeilijkt wordt door andere aandoeningen (vb. slijtage in de nek) kan een MRI scan of botscan aangevraagd worden.

• Meestal door een vorderende slijtage van het gewrichtje.

• Bij langdurige fysieke belasting (bv. jarenlang zwaar fysiek werk boven schouderniveau of jarenlang power lifting) kan het slijtage proces sterk versneld worden of kan er een soort ontkalking optreden van het uiteinde van het sleutelbeen (osteolysis).

• De artrose kan ook ontstaan enige tijd na een accident of een val op de schouder (post-traumatische artrose).

Ontstekingsremmers gecombineerd met frequent ijs behandeling kunnen de pijnklachten onderdrukken en de ontsteking laten verdwijnen. Bij lang bestaande klachten kan dit echter onvoldoende zijn.

• Rust

Vermijden van de handelingen die pijn uitlokken en vermijden van zware belasting: geen zware lasten tillen boven het hoofd.

Meestal wordt gekozen voor een cortisone preparaat om het ontstekingsproces onder controle te krijgen. Dit kan een tweetal keer herhaald worden..

Bij een groot deel van de patiënten volstaat de niet-operatieve behandeling. Bij blijvende niet oplosbare klachten of bij snel terugkerende klachten dient een kijkoperatie overwogen te worden.

shoulder-arthroscopy.jpg

Via deze kijkoperatie wordt een volledige inspectie gedaan van het schouder gewricht om andere oorzaken van schouderpijn uit te sluiten. Steeds wordt de subacromiale ruimte groter gemaakt (=subacromiale decompressie) en worden alle papegaaienbekken verwijderd. Nadien wordt een stukje van het aangetaste, kapotte kraakbeen uiteinde van het sleutelbeen verwijderd. De ruimte die ontstaat aan het uiteinde van het sleutelbeen vult zich spontaan op met littekenweefsel.

ACresectie.jpg
ACresectieklaar.jpg

De ingreep gebeurt onder korte algemene narcose in combinatie met een lokale verdoving (interscaleen blok).

De ingreep verloopt via het dagziekenhuis (zonder overnachting) of u verblijft 1 nacht in het ziekenhuis.

• Wat kan ik verwachten na een AC resectie kijkoperatie?

U krijgt na de ingreep een schouderverband om de arm te laten rusten. Dit verband dient ter uwer comfort en mag meermaals per dag uitgelaten worden om de elleboog, hand en vingers te bewegen.

Verder zal u enkele kleine incisies hebben ter hoogte van de schouder die steriel verzorgd dienen te worden. Het initiële verband dient om het vocht, dat in het gewricht gebracht is voor betere visualisatie, te absorberen dat na ingreep via de wondjes vaak nog naar buiten sijpelt.

Na deze initieel fase kan overgegaan worden naar afdekkende pleisters. Hou de wondjes proper en droog. Douchen is toegestaan met een douche pleister ( Opsite, Tegaderm, ..) De steristrip pleisters kunnen na 14 dagen verwijderd worden door de thuisverpleging of uw huisarts.

De revalidatie en eerste oefeningen worden reeds in het ziekenhuis aangeleerd.

Om een frozen shoulder te voorkomen wordt snel met oefentherapie en/of kinesitherapie gestart.

Er wordt bijkomend een schema meegegeven om kinesitherapie te starten in de thuissituatie.

Gedurende de eerste 3 weken moet gebruik gemaakt worden van een draagverband ter controle van  pijn en zwelling. Nadien streven we ernaar de arm zo snel als mogelijk binnen de pijngrens te gebruiken zonder verband. De eerste 6 weken mag er absoluut geen zware belasting zijn. We proberen wel alle krachtinspanningen te beperken gedurende de eerste 3 maanden.

De arbeidsongeschiktheid ligt tussen 3 weken en 4 maanden en is afhankelijk van de inhoud van de job. Bespreek dit voor de ingreep met uw arts.

U mag beginnen autorijden wanneer u zelf voelt dat u gemakkelijk kan sturen met beide handen zonder enig probleem. Hiervoor zou u uw arm comfortabel boven schouderniveau moeten kunnen heffen. Voor de meeste mensen is dit ongeveer drie à vier weken na de ingreep.

Lopen en fietsen is toegestaan vanaf 3 weken als de eerste pijn en zwelling verdwenen zijn. Hervatten van andere sporten is individueel verschillend en sterk sportspecifiek. Dit kan besproken worden met uw behandeld arts.

Een knellend verband kan ook klachten veroorzaken. Bij toename van pijn en/of tintelingen ter hoogte van de hand en vingers kan het raadzaam zijn het verband open te knippen en te lossen, gezien dit symptomen zijn van een knellend verband.